Het ‘Content-First’ principe in website ontwikkeling; wanneer wel, wanneer niet?

Content staat inmiddels centraal in praktisch elk aspect van online zijn; Van het stimuleren van vindbaarheid en conversie, tot je algemene communicatie en branding.

Lees verder
Jessy van der Vlist

Door Jessy van der Vlist

En toch is bij het ontwikkelen van een nieuwe website ‘het plaatje’ vaak leidend. Een design om trots op te zijn lijkt zwaarder te wegen dan de rol van content. En dat is jammer, want in veel gevallen zit je grote winst in de content.
Sterker nog; het gaat er niet eens om “wat belangrijker is”, het gaat erom dat alle elementen van een website elkaar versterken.

Om je te helpen bij je afwegingen gaan we in dit artikel in op het ‘Content-First’ principe én de rol van content versus design in websites.

Content First-principe
Waar draait je online platform eigenlijk om?
Allereerst: Wanneer is een website nou eigenlijk ‘Content-First’?

De uitgangspunten bij ‘Content-First’ lopen qua uitleg soms wat uiteen. Waar de een uitgaat van een websitetraject waarbij je begint met nadenken over content, en pas daarna over een design nadenkt, gaat het bij de ander veel verder.

Van ‘Content-First’ naar volledig dynamische website

Je praat in het tweede geval over vergaand dynamische websites waarbij je content varieert op basis van het device (mobiel, desktop, tablet), de tijd waarop iemand je site bezoekt, het klikgedrag van diegene en zo meer.

De keuze van welke content op welk moment wordt getoond is zo onderhevig aan een combinatie van allerlei variabelen. Zo wordt bepaald wat wanneer en op welke manier wordt getoond. Hoewel deze aanpak niet voor elk bedrijf (of elk CMS!) al is weggelegd, biedt het wel heel veel mooie uitgangspunten:

Je bent namelijk meer dan ooit bezig met nadenken over WAT je een bezoeker wilt bieden op WELK MOMENT en met WELK DOEL. Ongeacht het plaatje.
 

Technische invalshoek of strategische aanpak?

Bovenstaand voorbeeld heeft een belangrijke tweedeling in zich. Waar een websiteproject vaak behoorlijk technisch wordt bekeken, zit er daarnaast een sterkere strategische kant aan dan ontwikkelaars vaak bedenken.

JA, je maakt technische keuzes over hoe je een website ontwikkelt. Je hebt vanzelfsprekend rekening te houden met responsive websites en goed functioneren op alle gangbare devices anno 2016.
De content approach is echter veel meer strategisch: hoe zet ik (elk onderdeel van) mijn website in voor mijn vooraf bepaalde doelen?
 

Wat wordt dan de rol van het design?

Begrijp me niet verkeerd. Een passend design is nog steeds heel waardevol. Zo draagt een goed design OOK bij aan een goede structuur en navigatie en zijn de keuzes die je daarin maakt mede van invloed op de user experience van je bezoeker. Het moet echter geen doel op zich zijn.

De kracht van het design zit erin om een passende uitstraling neer te zetten EN de kracht van de content ruimte te geven en waar mogelijk te versterken. Content kan het niet alleen.

Content first
Ook niet onbelangrijk: De ontwikkelingen in mobiel gebruik

Door de komst van steeds meer mobiele apparaten EN een verschuiving van waarmee wij als gebruiker websites bezoeken, versplintert de informatiebehoefte nog verder.

Hoewel niet elk bedrijf het (goed) meetbaar maakt, is er vaak een duidelijk verschil te zien tussen het gebruikersgedrag van een mobiele sitebezoeker en een desktopbezoeker.

Dit is relevante informatie over mobiele gebruikers:

  • Welke informatie is voor een mobiele bezoeker relevanter (welke informatie wil iemand ‘on the road’ bijvoorbeeld even snel kunnen checken?)
  • Welke informatie is te uitgebreid om mobiel te kunnen absorberen (en moet je dus anders aanbieden)?
  • Welke meerwaarde kun je bieden op basis van een device (klikbaarheid van een telefoonnummer of emailadres, direct navigeren, …)

Hoewel het vaak voelt als een groeiende uitdaging om goed om te gaan met steeds meer versplintering in devices en behoeftes, biedt het juist heel veel kansen. Bied de meerwaarde die bijvoorbeeld jouw concurrenten (nog!) laten liggen!

Doe de check: Is ‘Content-First’ de juiste aanpak voor jouw platform?

We laten voor nu de vergaande dynamiek van het voorbeeld hierboven even een beetje los. Een wat simpelere interpretatie van ‘Content-First’ is namelijk al een fantastische stap voor veel organisaties die in 2017 met een nieuwe website aan de slag gaan. En ook in een wat minder heftige aanpak, biedt dit principe heel veel voordelen.

Simpel bekeken heeft het ‘Content-First’ principe twee invalshoeken: Strategische en praktische. Onderstaande image laat zien welke pluspunten dit principe biedt in nieuwe websiteprojecten.

Startpunt is content
Wanneer is ‘Content-First’ niks voor jouw website?

Er zijn maar weinig gevallen waarin de (basis van de) ‘Content-First’ gedachte geen positieve invloed heeft op de uitkomsten en aanpak van je websiteproject.
Toch zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, met name wanneer het grafisch element meer op zichzelf staan.

Grafisch Design als doel

Als je website eigenlijk alleen maar je werk moet verkopen of in één oogopslag alleen maar tot doel heeft mensen te choqueren, overdonderen of je ontwerp te laten ‘voelen’, kan het zijn dat je design van dermate groot belang en impact is, dat content ondergeschikt wordt.

Zo’n uitgangspunt kan voor sommige ontwerpbureaus gelden, maar bijvoorbeeld ook voor kunst gerelateerde platformen waarbij de ervaring allesbepalend is. Toch zijn er maar weinig (zakelijke) websites waarbij content oprecht ondergeschikt is.

Losse website of online strategie?

Er zijn anno nu maar weinig websites die niet een bepaalde functie vervullen binnen de online strategie. Is je website nog steeds een online visitekaartje, zelfs DAN wil je nadenken over wat dat visitekaartje eigenlijk zegt en tegen wie.

Bekijk je je online strategie al wat ruimer, dan is je website vaak een kanaal dat verschillende doelen dient en zelfs op verschillende momenten door een gebruiker bezocht wordt. Hier heb je weer te maken met de customer journey van je potentiele klant. We schreven eerder al een praktisch artikel over customer journey en hoe je daar je voordeel mee doet!

Oké… en hoe begin ik nu?

Voel je wat voor die Content-First aanpak? Dan is het belangrijk om de eerste kaders te gaan zetten. En het zal je vast niet verbazen dat ons team daar graag bij helpt!

Leg ons vrijblijvend je uitdaging of vraag voor.. we denken graag mee!